Farmaceutyczny marketing wspierany przez fałszywe badania kliniczne

Alex Pietrowski
Waking Times
Czwartek, 17 grudnia 2015

Medical Research

Model biznesowy potrzebny do wprowadzenia nowych, lukratywnych leków farmaceutycznych do obrotu obejmuje bardzo solidne budżety marketingowe, a 9 z 10 firm farmaceutycznych wydaje więcej na reklamę niż na badania. Czemu nie? Amerykanie wydają średnio w ciągu roku $1000 na osobę na leki farmaceutyczne i wysiłek, by przechwycić te dolary prowadzi coraz więcej firm na tzw. “szybką ścieżkę” lub nawet do fabrykacji badań związanych z wprowadzeniem nowego leku na rynek.

Oto jak wygląda zestawienie środków (w mld USD) przeznaczanych na sprzedaż i marketing największych firm farmaceutycznych wobec ich nakładów na badania i rozwój za 2013 rok wg Washington Post:

Parcie na wpychanie leków w Amerykanów zależy w dużym stopniu od zdolności wyprodukowania korzystnego badania, które wspierałoby wszelkie twierdzenia działów marketingu dla danego leku, tak by mógł on stać się konkurencyjny na polu detalicznej sprzedaży farmaceutyków. Dzięki wyznaniom niektórych z najbardziej wpływowych ludzi w tej branży, nareszcie odkrywamy, że wiele z badań przedstawianych na poparcie nowych leków, szczepionek i procedur medycznych jest fałszowane, a nawet wiodące czasopisma medyczne zgadzają się, że wielkie firmy farmaceutyczne manipulują badaniami medycznymi kosztem zdrowia publicznego.

Rozważmy następujące oświadczenia i wyznania bardzo ważnych ludzi, którzy są na tyle blisko wewnętrznych kręgów funkcjonowania branży, by wiedzieć na pewno, jak bardzo oszukiwana jest opinia publiczna.

W 2015 roku, głośnym echem odbiło się oświadczenie redaktora jednego z najbardziej szanowanych czasopism medycznych na świecie, The Lancet, który wyznał, że w dziedzinie medycznych badań klinicznych oszustwa są powszechne:

„Znaczna część literatury naukowej, być może połowa, może być po prostu nieprawdziwa. Nękana przez badania na małych ilościowo próbach, minimalne efekty, nieuprawnione analizy badawcze i oczywiste konflikty interesów wraz z obsesją wprowadzania modnych trendów o wątpliwej wadze, nauka obrała kurs w stronę ciemności” – dr Richard Horton, redaktor najbardziej szanowanego na świecie czasopisma medycznego The Lancet.

Co więcej, dr Marcia Angell, lekarz i wieloletni redaktor naczelny New England Medical Journal, które jest również jednym z najbardziej prestiżowych czasopism medycznych na świecie, podzieliła się podobną opinią:

„To jest po prostu niemożliwe, by wierzyć znaczącej części publikowanych obecnie badań klinicznych lub polegać na ocenie zaufanych lekarzy albo autorytatywnych wytycznych medycznych. Wniosek ten, do którego doszłam powoli i niechętnie po dwóch dekadach pracy jako redaktor New England Journal of Medicine, nie sprawił mi przyjemności” – dr Marcia Angell, lekarz i wieloletni redaktor naczelny New England Medical Journal.

Publiczne oświadczenia, takie jak te pochodzące od niektórych z najbardziej wpływowych czasopism medycznych na świecie, nie spowodowały podjęcia żadnego rodzaju oficjalnego śledztwa lub odpowiedzi ze strony instytucji regulacyjnych, udowadniając, że to od świadomości konsumentów zależy z jak wielką ostrożnością będą oni podchodzić do tego przemysłu. Nawet w badaniach nad rakiem ujawniono manipulacje, a wielu wybitnych lekarzy wyraziło publicznie swoje obawy, że organizacje nowotworowe [dosłowne tłumaczenie zamierzone, ze względu na szczególne w tym kontekście znaczenie tej zbitki słownej – przyp. tłum.] produkują swoje badania w oparciu o wybiórcze dane, które pokazują, że ich leki i procedury wydają się lepsze, bezpieczniejsze i bardziej opłacalne, niż w rzeczywistości są.

„Każdy powinien wiedzieć, że większość badań nad rakiem jest w dużej mierze oszustwem i że główne organizacje badawcze nad nowotworami znacząco zaniedbują swoje obowiązki wobec ludzi, którzy je wspierają.” – dr Linus Pauling

Członek National Cancer Institute z 20-letnim doświadczeniem i były redaktor czasopisma wydawanego przez tą organizację, dr John Bailer, przemawiając na spotkaniu American Association for Advancement of Science stwierdził:

„Moja całościowa diagnoza jest taka, że krajowy program raka należy ocenić jako kwalifikowaną porażkę. Całe nasze badania nad rakiem w ciągu ostatnich 20 lat były totalną klęską.” – dr John Bailer

Poniższy klip pochodzi z filmu dokumentalnego „One More Girl”, o alarmująco szkodliwych skutkach szczepionki Gardasil. W klipie tym były wiceprezes firmy Pfizer, dr Peter Rost, szczerze omawia prawdę o wpływie pieniędzy w branży farmaceutycznej. Dr Rost napisał książkę pt. “The Whistleblower, Confessions of a Healthcare Hitman”, która powiększa rosnącą liczbę dowodów wzmagających szum wokół oszustw korporacyjnych medycznego establiszmentu.

Uzależnienie od tak zwanych badań klinicznych, wspierających twierdzenia przedstawiane przez działy marketingu firm farmaceutycznych, okazuje się być niebezpiecznie zwodnicze. Czy opinia publiczna może pokładać zaufanie w establiszmencie medycznym w zakresie wprowadzania skutecznych i bezpiecznych leków na rynek? Dowody w coraz większym stopniu wskazują, że nie.

***

O Autorze: Alex Pietrowski jest artystą i pisarzem zajmującym się ochroną dobrego zdrowia i podstawowych wolności, by cieszyć się zdrowym stylem życia. Jest członkiem zespołu redakcyjnego portalu WakingTimes.com i Offgrid Outpost, dostawcy żywności nadającej się do długiego przechowywania i pakietów ułatwiających przetrwanie w trudnych warunkach . Alex jest zapalonym studentem jogi i życia.
This article (Pharmaceutical Marketing Supported by Deceitful Clinical Research) was originally created and published by Waking Times and is published here under a Creative Commons license with attribution to Alex Pietrowski and WakingTimes.com. It may be re-posted freely with proper attribution, author bio, and this copyright statement.
Reklamy
Ten wpis został opublikowany w kategorii tłumaczenie i oznaczony tagami , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Jedna odpowiedź na „Farmaceutyczny marketing wspierany przez fałszywe badania kliniczne

  1. brusek pisze:

    Witam i dziękując za tekst dorzucę coś z „rynku rosyjskiego” – czyli dialog w aptece. Ale ze względu na „globalizację” – taki tekst jest możliwy w każdej aptece na świecie… Niestety…
    http://vk.com/brusek?w=wall274493429_26043%2Fall
    Nie mam pod ręką tekstu jakiś dawno temu linkowałem o „radzieckim systemie ochrony zdrowia”, gdzie autor nieźle uzasadniał tezę, że „tamten system” był dużo tańszy i skuteczniejszy, bo był nastawiony na prewencję i zapobieganie a nie leczenie skutków i objawów…
    Pozdrawiam! 🙂

    Lubię to

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s